بازگشت

تئوري جهتوري

 

يكي از شرايطي كه صدا قابل هدايت شدن ميشه ايه كه منبع صوتي بسيار كوچك باشد .يه همچين چيزي در واقعيت وجود نداره ولي در حالت كاربردي وقتي ابعاد منبع صوتي كوچكتر از طول موج ما باشه شخصيتي شبيه به منبع نقطه اي پيدا کرده و در تمامی جهات با شدت برابر انتشار می یابد.

اما حالت ديگر كه هدف اين مقاله نيز هست، زمانيه كه منبع صدا بزرگتر از طول موج باشد، كه باعث افزایش جهتوري شده و هرچه منبع صوتي بزرگتر بشه جهتوري هم بيشتر مي شود.

اين چيزيست كه برای صدا رسانی لازم داريم، صداي متمركزتر به سمت حضار و نه به سمت سایر نقاط سالن!!

اگر از روي سن به جمعيت نگاه كنيم ميبينيم كه نياز به پخش صدا افقي و عمودي در پرسپكتيو داريم!

اما براي اينكه تمام حضار رو پوشش دهیم، نيازبه کنترل افقی انتشار امواج داریم. 

 

بلندگوهاي ستوني

 

هرچقدر تاريخچه گيتار الكتريك در موسيقي راك اهميت داره بلندگوهاي ستوني هم در سيستم هاي صوتي اهميت دارن.

در دهه 60ميلادي گروه هاي موسيقي براي پخش صدای خواننده بلندگوهایی در اطراف صحنه نمایش قرار می دادند. بعداز مدتي تصميم گرفتن اين صدارو بلندتر پخش كنند، ولي صداي بلندتر احتياج به درايور هاي بيشتر و طبيعتا فضاي بيشتري داشت. پس شروع به استفاده از اسپيكر هاي بلند كردن.اين اسپيكرها معمولا از 4 درايور 10يا 12اينچي استفاده ميشد،ودر بعضي موارد يك هورن هم بالاي آنها قرار داشت.اين سيستم به شكل خيره كننده اي خوب كار ميكرد.ابعاد افقي كم و عمودي زياد باعث ميشد تمام حضار پوشش داده بشن. اين سيستم كم كم جاش رو به سيستم bin and horn   در اجراي زنده بندهاي كنسرت داد.البته در جاهايي كه وضوح سخنراني مدنظر باشه هنوز از اين سيستم استفاده ميشه.

 

نویسنده: فرهاد جوادی

میانگین (0 آرا)