بازگشت

اساس عملکرد سیستم صوتی حرفه ای

مقدمه:

اگر به کنسرتهای بزرگ در سال های اخیر رفته باشید، احتمالاً با آرایه خطی بلندگو ها مواجه شده اید، اما چرا Line array بهترین راه برای تجهیز سالن های بزرگ است؟ آنها چگونه تکامل یافته اند و آیا هرگز می توانند در سالنهای کوچکتر به کار گرفته شوند؟

 

اگر می خواهید دانش مهندسی صدای خود را به رخ بقیه بکشید، جمله بعدی را کامل کنید: وظیفه یک سیستم سیستم صدای حرفه ای (PA) ...... است.

زیاد سخت نبود، مگه نه؟ وظیفه یک سیستم صدای حرفه ای (PA) تحویل یک صدای عالی به شنونده ها است. به همین سادگی ولی دست نگه دارید خیلی هم ساده نیست، مگه نه؟  تا به حال کجا بوده که کنسرت گروه مورد علاقه تان را رفته اید و حس کرده اید که صدا آن گونه که باید پخش شده است؟ 3 ویژگی مهم باید رعایت شوند:

1- اندازه(سطح) صدای مناسب با توجه به هدف (صدای یک گیتار کلاسیک لازم نیست به اندازه موسیقی heavy rock بلند باشد).

2- واپیچش (Distortion) کم، نویز کم و یک مشخصه فرکانسی هموار.

3- وضوح مناسب با توجه به هدف (سخنرانی باید نزدیک به 100% واضح باشد، تمام لغات در یک تئاتر موزیکال باید واضح شنیده شوند، اما بقیه موسیقی ها آن قدر به وضوح نیاز ندارد)

رسیدن به سطح و اندازه صدای مناسب هیچوقت مساله خاصی نبوده است و از دهه 70 میلادی سیستم های صدای حرفه ای (PA) به اندازه کافی توانایی پخش صداهای بلند را دارند. تمام آنچه باید بدانید این است که چند وات برای یک سالن نیاز دارید، این محاسبه معمولاً سر انگشتی است و به تجربه های قبلی بستگی دارد. اما واپیچش (Distortion) کم، نویز کم و مشخصه فرکانسی هموار به این راحتی نیستند. تقویت کننده های توان بالاترین ضریب سیگنال به نویز را در میان همه وسایل دیگر مهندسی صدا دارا است. مشخصه فرکانسی بلندگوهای سیستم صدای حرفه ای (PA) از ایده آل فاصله بسیاری دارند و گفته می شود تنها چیزی که واپیچش (Distortion) بیشتری از بلندگو درست می کند صدای فریاد گیتاریست مارشال در حالت هیجان زده است. ولی از آن طرف هم بسیاری از مردم کیفیت یک سیستم های امروزی را قابل قبول می دانند. امروزه صدای یک سیستم صدای معمولی، انتظار مردم را از چگونگی صدای سیستم صدای حرفه ای (PA) تعریف کرده است.

هنوز یک نکته باقی است: وضوح. ممکن است که سیستم صدای حرفه ای (PA) به تنهایی وضوح و شفافیت قابل قبولی داشته باشد ولی وقتی آن را به کنسرت ببرند صدای آن هر چیزی هست الا واضح. خود شما این را به عنوان یک شنونده تجربه کرده اید، که در یک کنسرت صدای زیادی گوش شما را کر کرده باشد اما شبیه موزیک نباشد. وضوح و شفافیت جبهه فتح نشده سیستم صدای حرفه ای (PA) بوده و حل کردن آن بسیار مشکل است.

باز به نکته بالا برمی گردیم: صدای سیستم صدای حرفه ای (PA) باید به اندازه کافی بلند باشد. اگر شما پول کافی دارید هیچ مشکلی برای بلندتر کردن صدا وجود ندارد، ولی اینکه صدا برای همه شنونده ها به یک اندازه بلند باشد به این سادگی نیست و با خرج کردن بیشتر لزوماً بدست نمی آید.

اینجا دو سناریو وجود دارد: یکی اینکه شنونده ها کجا نشسته اند و اینکه آیا ایستاده اند و یا اینکه آزادند حرکت کنند. اگر آزاد باشند و حرکت کنند آنگاه بلندی و یا کمی صدا در جاهای مختلف پذیرفتنی است، آنهایی که صدای بلند تر می خواهند نزدیک بلندگو می شوند و آنهایی که شاید در حین برنامه می خواهند حرف بزنند دور تر می ایستند. اما اگر شنونده ها نشسته باشند شرایط مشکل تر می شود. صدا نباید مخاطبان را در جلو اذیت کند، در حالی که عقبی ها به زور بشنوند. اگر فقط قسمتی از شنونده ها صدا را به اندازه مناسب می شنوند آنگاه سیستم صدای حرفه ای (PA) وظیفه اش را خوب انجام نمی دهد. بنابراین یکبار آن را واضح می گویم: تمامی شنونده ها باید از صدایی با کیفیت بالا و با وضوح و بلندی کافی لذت ببرند.

 

نویسنده: فرهاد جوادی

میانگین (0 آرا)